السبت، 17 يناير 2009

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

علي الرغم مما نري كل يوم من احداث ولا نستطيع فعل شئ ولكن الحمد لله انا امبارح حسيت انه لا في ناس كتتتتتير بتتحرك

حيث قمنا امبارح الجمعه بزيارة مع جمعيه رساله الي معهد ناصر بالقاهرة وهي بالنسبه لي اول مرة وان شاء الله مش هتكون اخر مرة والحمد لله زرنا اخواننا الفلسطنين المصابين الموجودين بالمعهد والله روحهم حلوه جدا وكمان احد القائمين علي الزيارة واحنا في الطريق قال لينا حاجة يمكن اثرت فيا اكتر بعد الزيارة وهي ان احنا ربنا كتب لينا نشوف المصابين ولازم نعرف ان كل واحد منهم كان قريب من الشهادة يعني كان ممكن يبقي من اهل الجنه وكمان منهم اللي فقد عضو من اعضائه اذن فجزء منه سبقه الي الجنه وقد كتب الله لنا ان نسلم علي بعضهم بأيدينا (فمن المصابين او المرافقين معهم نساء) فعندما رجعت الي البيت احستت ان يدي لمست اناس من ارض الراباط ارض المحشر والمنشر واحستت بسعادة غامرة والله عندما رجعت احستت بجد بمعني حياتي كلها لله وفتح الله علينا في الصلاة وفي الدعاء حيث كنا في جماعه المغرب شعرت وكاني في رمضان والامام يدعو والناس تبكي وكنت اقول في نفسي وانا في الطريق

ولست ابلي حين اقتل مسلما * علي اي جنب كان في الله مصرعي

وكتب لنا ايضا ان نزور المرضي المصرين

الحمد لله رب العالمين

وان شاء الله ستكون الزيارة للمرضي سواء فلسطنين ومصريين

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم (نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ)

وكان معنا شباب وبنات بس البنات كانو اكتر ورحنا لقينا ناس كتتتير اوي هناك عندهم والله الامه فيها خير

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعض ثم شبك بين اصابعه

لذا خرجنا من هذه التجربه بالاتي

1- عمل الخير واهميته واثره في حياتنا

وكنا بنتكلم عن الخشوع في الصلاة ومن الاسباب المعينه علي الخشوع مع الدعاء عمل الخير

وخلاصه الموضوع

ان رسول الله صلي الله عليه وسلم سأل الصحابه يوما

من اصبح منكم اليوم صائما

قال أبوا بكر: أنا

قال فمن تبع منكم اليوم جنازة

قال أبوا بكر : أنا

قال : فمن أطعم منكم اليوم مسكينا

قال أبو بكر: أنا

قال: فمن عاد منكم اليوم مريضا

قال أبو بكر : أنا

فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم ما اجتمعن في رجل الا دخل الجنة

ان تدخلني ربي الجنه * هذا اقصي ما اتمني

فديننا ليس صلاة وصوم فقط ولكن عبادات و تعاملات واخلاق


ولا ولن ننسي قضيتنا وهي بيت المقدس

لذا علينا ان نقاطع

علينا بالدعاء

علينا بالتبرع

وقبل كل ذلك اصلاح انفسنا

اللهم انصرهم واعنا علي نصرهم

اللهم سدد رميهم وشتت شمل اعدائنا واعدائهم

اللهم وحد صفوفنا واجمع الامة علي كلمه الحق

اللهم امين




هناك 4 تعليقات:

ghorBty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يبارك لك بجد

الزياره كانت جميله جدا وكاننا كنا في جو روحاني جميل جدا

تأثرت جدا بها وفتحت نفسي لان اكرر هذا العمل مرار وتكرار ان شاء الله

فكل المرضي هناك سواء كانوا فلسطنيين او غيرهه يحتاجون الي رفع المعناويات واحنا كمان محتاجين نشوف ونحس بالنعم اللي عندنا ونحمد ربنا ونقول الحمد لله والشكر

فكل منا محتاج للاخر واحلي احساس حسيته هو اختلاف الجنسيات داخل المعهد فهناك الفلسطيني والليبي وكمان شوفت سودانين وحتي كان فيه واحد نيجيري دخلنا لنسلم عليه وقلنا السلام عليكم رد قالا وعليكم السلام ورحمة الله ولكن حين تكلمنا كلام اخر الح براسه انه لا يفهم شئ فقلت في نفسي سبحان الله فعلا الدين هو الذي يجمعنا وليس اللغه او الجنسيه او غيره

والحمد لله علي نعمة الاسلام وربنا ينصرنا ويعزينا اد ايه حسيت ان الامه فيها خير كتير ولله الحمد

تقبل الله منا ومنكي صالح الاعمال وجعل العمل خالصا لوجهه الكريم

غربتي

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
غربتي
تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال
وفعلا الجو كان روحاني وعارفه ان احنا والاتوبيس ماشي في الطريق للمعهد قبل ما نروح كنت حاسه ان الملائكه بتحوفنا
والاحلي الشعور اللي كان عندي بعد الزيارة فعلا كأن الواحد اتشحن ورجع
سبحان الله
ربنا يفتح علينا وينفع بينا
وعقبال الزيارة الجايه ان شاء الله
الله المستعان
جزيتي خيراواحنا فعلا بنتعلم منك
اني احبك في الله
عابر سبيل

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختى عابر سبيل
تحياتى
بارك الله فيكى وجزاكى الخير الكثير
طبعا انا مش هقر واقول يابختكم عندكم فى القاهرة كل حاجه وتقدرو تعملو اى حاجه وكده (ده مش قر ده غبطه)
انما احنا كمان بنحاول اننا يكون لينا دور وهو ده اللى لازم كل فرد مسلم يحاول يعمله ولو بأقل القليل
يعنى والحمد لله بعض الزملاء والاصدقاء قالولنا على فكرة اننا مش بس نتبرع بفلوس لأ كمان نلم الادوية الباقيه عند الناس وتكون صالحه للاستخدام وميكونوش عايزينها وطبعا كلنا عارفين انه مافيش بيت مافيهوش ادويه وبكده يبقى الكل اتبرع وساهم حتى ولو بأقل القليل وان شاء الله القليل ده هيبقى كتير وربنا يكرمنا ونقدر نعمل حاجه بجانب دعواتنا
وندعو الله ان تكون اعمالنا كلها ابتغاء وجهه وخالصة لابتغاء مرضاته
تقبلى مرورى وتحياتى
دمتى بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

zainab يقول...

عابر سبيل

جزاك الله خيرا

والله كان نفسى أكون معاكم فى هذ الجو الروحانى الجميل و أسفاه

لكنى و أنا هنا أشعر من كلامك بأنى كنت معكم بين أخوانى ربنا يشفيهم و يعافيهم

تحياتى