الخميس، 8 يناير 2009

قررت ان أتغير

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
و من هنا تكون البدايه
قبل ان نتحدث عن التغير لابد وان نعرف ما هي الادوات التي يجب ان نتسلح بها حتي تكون عوننا لنا علي طرق التغير لانه مش سهل المنال وكما قال عليه الصلاة والسلام (حفت الجنه بالمكاره وحفت النار بالشهوات) لذا علينا ان نتمسك بما سوف نتفق عليه من الان وعلينا ان نلتزم به كل منا علي قدر استطاعته وربنا يعنا علي طاعته ده حتي النبي عليه الصلاة والسلام كان بيدعي ويقول يا مصرف القلوب ثبيت قلبي علي طاعتك ونحن نقولها جميعا وندعوا الله ان يثبتنا علي طاعته لان هذه الحياة ليست هي الحياة الباقيه لذا كان علينا جميعا ان نعمل للحياة الباقيه الا وهي الاخرة
وبعد هذه المقدمه نبدأ بالعوامل المعينه علي الثبات
1- الدعاء
فعلينا بالدعاء وليس فقط بل بالتضرع والمناجاه وكلها من اشكال الدعاء ولكن بالدعاء نشعر بقرب اكثر من ربنا عز وجل والحمد لله الذي لم يجعل بيننا وبينه واسطه بل نأتيه في اي وقت فيقبلنا الحمد لله قال تعالي (واذا سألك عبادي عني فاني قربي اجيب دعوة الداعي اذا دعان) فشرط الاجابه هو الدعاء وهو ايضا عباده ونبهنا الرسول عليه الصلاة والسلام الي اهميه الدعاء حيث قال (الدعاء هو العبادة)
سبحان الله اده ايه الانسان مننا في غفله في اسهل من كدا بس ندعي وربنا يستجيب ومش كدا لو لما تكون اجابه دعوتي هذه في الدنيا يدخرها الله لي في الاخرة بجد مفيش عندنا حجه لازم ندعي في كل حاجه وقبل كل حاجه
2- الصحبه
ولا يخفي علينا جميعا اهميه الصحبه والله بجد فعلا الصحاب بتتعلم من بعض وأظن كلنا لمسين ده ولو تأملنا حال النبي عليه الصلاة والسلام في الهجرة كان من الممكن جدا ان يهاجر بمفرده ولكن ليعلمنا جميعا ان الصاحب هو المعين لك وقت الشدة فتمسك به والله عن تجربه شخصيه انا لاصحابي معايا مش علامات ولكن بصمات في طريقي وحتي دايما انا كنت اقول ان الصحاب دول رزق لما تلاقي حد يفهمك وكمان احسن منك يبقي اكيد هتتعلم منه وتبقي انت كمان كويس وانا بفضل الله طول حياتي يرزقني الله باصحاب احسبهم جميعا علي خيرا وكنت بقول لهم انا كنت بفكر نفسي حد كويس ولكن معاكم انا بحس اني ولا حاجه وده طبعا في علاقتهم بربنا وعبادتهم وكنت لما اقولهم حاجه افتكر اني ليا فيها سبق ألقيهم هم سبقني وابقي انا اقل واحده فيهم ربنا يصلح لهم الاحوال جميعا
3-عمل الخير
لازم كل واحد مننا يبقي فيه عمل خاص بينه وبين ربنا عمل يكون خالص لوجهه الكريم والله له حلاوة في القلب وفعلا عمل الخير من الاشياء المعينه علي الثبات وعمل الخير مش تبرع مادي بس لا لازم تتشتغل انت بنفسك روح دور ايتام ساعد ارامل والله المحتاجين في بلدنا كتتتتتتير وهذه قصه مجموعه بنات والله نحسبهم علي خير فكروا في حاجه جديدة وخدوا فيها نوايا جميله لذا قررت ان اذكرها لعلنا جميعنا نتقدي بهم كنا في رمضان وطبعا كل الناس بتعمل خير كتتتتير لكن هم فكروا بطريقه مختلفه قالوا ان السنه ديه المواسم كتيرة والناس اهلكتها المصاريف لذا قرروا ان يساعدوا الطلبه بادوات مدرسيه من كراسات وكشاكيل وكتب خارجيه وشنط هي فكرة بسيطه ولكن اد ايه الفرحه اللي بتكون في عيون الاطفال لما بيدخلوا المدرسه بملابس وادوات وشنط جديدة والله فرحة لا تقدر وكلنا مرينا بيها وكانت نيتهم انهم بيصرفوا علي طالب علم ربنا يتقبل منهم
هذه العوامل من وجهه نظر الكاتب واللي شايف حاجه تاني يقول انا ارحب بالنقاش
ولا ننسي الدعاء لاخواننا المستضعفين في غزة والعراق وفي كل ارض يحارب فيها الاسلام
اللهم اهدنا واهدي بنا واجعلنا سببا لمن اهتدي

هناك 5 تعليقات:

ghorBty يقول...

الله الله الله عليك يا غاليتي

بجد موضوع رائع وكلنا محتاجين نتغير ونغير من نفسنا ونقرب من ربنا اكتر واكتر

وزي ما الرسول عليه الصلاة والسلام قال

ان الدين شديد فتوغلوا فيه برفق

وان شاء الله نبدا نتوغل مع بعض ونكون صحبه خير ان شاء الله وربنا يبارك لنا ويرزقنا الاخلاص

كل اللي قوليه مضبوط وجميل جدا وبالنسبه للاضافه

انا كان عندي كتاب اسمه معوقات الهدايه ايه الحاجه اللي بتقف بينا وبين الهدايه والكاتب شارح فيها كذا جزء ممكن تستعريه مني وتكتبلنا باسلوبك الجميل دا ازاي نتغلب علي المعوقات ديه ونمشي علي الطريق صح

اسم الحمله حلو واسمحيلي افنن لك واعمل شعار للحمله نعرضه في مدونتنا لنرشد الناس اليه وانا اول واحده هحط الشعار عندي اسمحيلي بس اعمل كوب من الشاي وارجع اعمله ان شاء الله بس دعواتك

جزاك الله خير الجزاء وبارك فيك يارب
واكثر الله من امثالك عزيزتي

والله ان اشهد الله اني احبك فنعم الصديقه الصدوقه انت


غربتي

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اللهم اغفر لي ما لايعلمون واشكرك علي حسن ظنك
بس ايه الغزل اللي علي الهوا ده
طبعا دا احنا بنتعلم منك وانا يشرفني انك تعملي شعار للحمله وطبعا من غير استئذن هو فيه استاذ بيستأذن تلميذه
اما بخصوص الكتاب ياريت تجيبه علشان اقرأه واكتب منه
بس انا كنت عايزة منك حاجه كمان عايزكي تقولي من وجهه نظرك ايه الحاجه اللي غيرتك
وطبعا مستنيه اضافاتك
وربنا ياربك فيكي
اني حبك في الله
عابر سبيل
اني احبك في الله

zainab يقول...

عابر سبيل

السلام عليكم و رحمةالله وبركاته

ألف مبروك على المدونه

ربنا يكرمك و يعينك يارب

ربنا سبحانه و تعالى يقول " إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم "

لازم نغيرمن نفسنا كل حاجه مش كويسه نغيرهاابتغاء مرضات الله
عشان ربنا يستجيب لدعائنا
عشان خاطر أهلنا فى غزة
ماشاء الله عليكى انتى وأميرة حبيبتى

تحياتى

مذكرات مشاغب يقول...

لا بجد حلو الشغل ده
ايوه كده
بتهيالي فيه ناس كتير بتعمل كده
بس لازم كلنا نعمل كده


تحياتي

أبو فاطمة / هويتي إسلامية - مدونون من أجل فلسطين يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خيرا علي ما قلتيه وأسأل الله العظيم رب السموات والارض أن يجعل كل هذا في ميزان حسناتك يوم القيامة ولنا ايضا اللهم أمين.


أولا :- أشارك معك فيما قلتيه من الرأي أننا لابد أن نتغير وما دمتي قررت مناقشة التغيير الايماني وهذا أمرا جد خطير وليعلم أنه لابد من الاخذ في الاعتبار الخطوط الاخري

ثانيا :- أتمني من أختي تفصيل الخطوات والوسائل واحدة واحدة لأن إجمالها يجعل من المتلقي قرأة فقط أما إذا فصلت بجد هنعرف نلم بالموضوع بتوضيح.

رغم إنه هياخد منك وقت ومجهود ولكن ربنا يجعله في ميزان حسناتك.

وبداية أي إيمانيات هي التوبة والعودة والإنابة ثم الدعاء بالتقبل فلا تقبل لأي دعاء له خلفية لم تمحي من قبل

لعل سائل يسئل التوبة عبارة عن دعاء أن يقبل الله التوبة

أقول هذا هو الشائع وللأخت عابر سبيل البحث الكامل عن التوبة وعرضه لنا كبداية للتغيير

وسأكون أول المناقشين والمستفادين بإذن الله من هذه المدونة

وسأكون معبر عن ذلك باذن الله في قادم المناقشات

أبو فاطمة

أتمني حذف موضوع تأكيد الكلمات في التعليق

1: إعدادات.
2: التعليقات.
3: تأكيد كلمة التعليق لا