الخميس، 22 يناير 2009

ده مش حريه ده استعباد

بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع النهارده يمكن شويه مختلف احنا زمان كبرنا علي ان البنت زي الولد ولكن
الحمد لله الذي وهبنا عقول تفكر وتميز الصح من الغلط
كان زمان حلمنا ان نكبر وندخل الجامعه ويكون لينا شخصيه ووضع في المجتمع ووظيفه ما هي ده الموضه بقي اصل البنت زي الولد ماهيش كماله عدد ولكن بعد خروجنا الي ارض الواقع اصطدمنا به وسوف اقص ما وصلنا اليه الان ان الابواب في الاول بدات تفتح للمرأة للتعليم ثم للعمل واحدة واحدة وبدأ مع ذلك تخلي الرجل عن دوره ايضا واحده واحده لدرجه ان الست الان هي التي تربي الاولاد وتقف في المطبخ وتخرج للسوق وتذاكر للاولاد وتخرج الي العمل وتشارك في مصروف البيت والاستاذ كل ما عليه غير رايح الشغل وراجع من الشغل ورايح القهوة للاصدقاء وراجع من القهوة وهكذا بدأ الرجل يزيح للمراه الطريق في العمل الي ان وصلت الي كل المناصب ولكن للاسف اعتقدوا بذلك انهم حرروا المراة والحقيقه انها استعبدت اكثر فعندما خرجت للعمل قال الرجل هذه هي رغبتك فلتتحملي انتي وحدك عواقب ما تفعلين فتحملت المرأه ما لا طاقه لها به عملت بوظائف لا تتناسب مع طبيعتها معتقده انها بذلك سوف تحصل علي الحريه المزعومه فلا استطاعت ان تعود الي طبيعتها ولا حصلت علي الحريه فهي الان في مفترق طريق
نسأل الله السلامه
ولكن ما الذي دفع بعض النساء للتفكير في الحريه والبحث عنها هل كانت المرأة مستعبدة مع ان الدين الاسلامي الغي الاستعباد واصبح الناس كلهم احرار بصراحه ان عدم تطبيقنا للشرع وعدم التزامنا بالمنهج الرباني فكان ولازال هناك رجال يعاملون المرأة علي انها مخلوق دوني اي اقل منهم حتي يطلقوا عليهم الحريم ولا يحق لها ان تدلي برأيها في اي امر وكأننا رجعنا الي ايام الجاهليه الاولي
ربنا يرحمنا
ومنا ايضا من فتح الباب علي مصرعيه واعطي لها مطلق الحريه في الخروج والدخول والعلاقات
ربنا يستر
وكلاهما خطأ لعدم التزامه بالمنهج الرباني واكثر ما سمعت من اراء منصفه في هذا الموضوع هو
رأي الاستاذ/ معز مسعود
عندما قال ان المرأة ليست مثل الرجل فلكل منهما طبيعه مختلفه ولكن المرأة تكملني
اي ان المرأة مكمله للرجل وكذلك الرجل بالنسبه للمرأة
وسمعت قول للامام الشعرواي في هذا الموضوع
جعلني اكثر قناعه وخرجت من اشكاليه المرأة مثل الرجل في كل شئ مع ان لكل منهما طبيعه مختلفه وايضا دور في الحياة مختلف وهذا القول هو تفسير لبعض ايات سورة الليل
قال تعالي ( والليل اذا يغشي * والنهار اذا تجلي * وما خلق االذكر والانثي)
وقال ان الذكر والانثي ذكرا بعد الليل والنهار فهل الليل ينقص من النهار وهل النهار ينقص من الليل لا طبعا كل منهما مكمل للاخر وكلاهما ضروري ونحتاج اليه و ايضا لكل منهما دوره فكذلك الذكر والانثي فكلاهما مكمل للاخر ولكل منهما دوره
ولنتأمل المنهج الرباني في عمل المرأة وذلك في قصه سيدنا موسي مع ابنتي شعيب عليهما وعلي نبينا الصلاة والسلام
قال تعالي (ولما ورد ماء مدين وجد عليه أمه من الناس يسقون ووجد من دونهما امراتين تذودان قال ما خطبكما قالتا لا نسقي حتي يصدر الرعاء وأبونا شيخ كبير * فسقي لهما ثم تولي الي الظل فقال ربي اني لما أنزلت الي من خير فقير)
(وأبونا شيخ كبير) هذه هي الضرورة للعمل والضرورة تقدر بقدرها
وعلي قدرها (لانسقي حتي يصدر الرعاء)
ومهمة المجتمع (فسقي لهما )
وانتهازت الفتاة للفرصه لتعود الي مستقرها (ياأبت استاجره)
وخطبه الاب سيدنا موسي لابنته ومسارعته في ذلك حمايه لهم بوجود الاجير وايضا مراعه لشعور ابنته حيث قال(اني اريد ان انكحك احدي ابنتي هاتين)
اين نحن من ذلك الان
ده فيه ناس دولوقتي لما البنت بتخرج للعمل بيستحلوها ويقولوا هي اللي جابته لنفسها حد قال لها تشتغل وايه اللي خلها تخرج وطالما خرجت يبقي تستحمل بقي كل اللي يجرالها مع انها ممكن تكون خرجه للضرورة
يارب نرجع تاني نطبق الدين صح ونصحي في يوم نلاقي الرجل رجل والمرأة مرأة كل واحد منهم في مكانه وقايم بالدور اللي ربنا خلقه علشانه
علي فكرة الكلام ده مني انا وانا حد متخرج من الجامعه وبشتغل بس بعد ما مررت به من تجارب خلصت الي هذا الرأي
واصبحت مقتنعه به واحاول ان انشره بين من استطيع
اللهم انصر اخواننا المستضعفين واعنا علي نصرتهم
اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا وتقبل منا صالح الاعمال
اللهم اجعل اعمالنا خالصه لوجهك الكريم
اللهم امين
الحمد لله رب العالمين
وفقنا الله الي زيارة اخواننا الفلسطنين في مستشفي المعادي ومعظم الحالات صعبه ولكن حالتهم النفسيه كانت الحمد لله كويسه بس كان ليهم طلب واحد مننا تقربيا اجتمعوا عليه كلهم الا وهو الدعاء
طلبوا مننا ان ندعوا لهم بالشفاء
لذا فانا اذكر نفسي ان لا ننساهم من الدعاء حتي ولو في سجدة واحدة كل صلاة
ندعوا لهم فيها بالشفاء والنصر
اللهم اشفيهم واشفي مرضي المسلمين اجمعين
اللهم ثبتهم اللهم ازح الغمه عن امه النبي عليه الصلاة والسلام
اللهم وحد هذه الامه علي قلب رجل واحد
اللهم امين

هناك 23 تعليقًا:

ghorBty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جتي علي الجرح يا هبه وياما اتكلمنا في الموضوع دا بس الحمد لله اني بسمع الكلام دا منك وانك اخيرا وصلتي للشئ الصح اللي المفروض كلنا كبنات نفهمه انه اضحك علينا للاسف حد قالهم اننا عايزين حريه واي حريه ديه اللي تخلينا مهمشين في الحياه ايوا موجودين بس بقينا زي الالات شغالين هنا وهناك والله انا بيصعب عليا جدا منظر السيدات وهما متبهدلين في الشغل والمواصلات وتجي تكلمي يقلوا انتوا اللي جبتوه لنفسكم ما هي لو كل واجده لقت راجل تعتمد عليه ما كنش دا بقا الحال خرجوا للشغل ولا فيه احتوام ليها ولا لخروجها بدل ما يوفروا لها ظروف كويسه ويحترموها ويقدروا ويدولها الحريه بجد لا استعبدواها اكتر

وبدل ما واحد بس كان بيتحكم فيها بقا المدير يتحكم وزميلها بيتحكم وزوجها بيتحكم حتي اولادها بيتحكموا والله لينا الجنه اننا مستحملين شئ اسمه رجل


انا بجد جاتلي فتره نفسي اصرخ في وش اي راجل قدامي مفيش اي احترام ولا ذوق ولا شهامه انعدموا بعيد عنك

بس نرجع ونقول لو هو اتعود واتربي علي انه يحترم المراه ويعرف مكانتها كان هيحترمها في كل مكان يشوفها فيه


واللوم ليس علي المراه ابدا انا من حقي اتعلم واكون مثقفه لان دا هياخلني اربي اولادي كويس وانشئ جيل مثقف وواعي ومن حقي برضوه لو ظروفي تستدعي اني اشتغل علشان احسن من مستوايا اشتغل واخد فرصتي واحط بصمتي في كل مكان اروحه من اول بيتي لحد مجتمعي الذي يحوني

ومن حق المجتمع اللي انا عايشه فيه وبما فيهم الرجل انه يحتررررررررررررم خروجي ويشيل من دماغه مادام اشتغلت يبقي استحمل واخد علي دماغي لا والف لا برضوه انا مراه وليه حدود شرعيه لازم امشي عليها وعليه هو كمان يحترمها قبل مني ويساعدني اني امشي عليها ويوفر لي الظروف اللي تخليني اكون عضو فعال في المجتمع وفي نفس الوقت عمله اللي ربنا عايزه مني وامرني بيه


الموضووووووووووع كبير اوي علشان كدا هتلافني لاجئه عندك لحد ما نشوف لها نهايه
ان شاء الله

والله المستعان



غربتي

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

عارفه يا اميرة انا ساعات بقي مش عارفه ايه الصح وايه الغلط هو لازم اشتغل ولا اقعد في البيت احسن وخصوصا بعد ما اصبح لي الان عمل ثابت ووضع بيحلم بيه كتتتتتتتر من الشباب بس انا برضه مش مرتاحه مش لاقيه نفسي ومش هو ده اللي بدور عليه وساعات بلاقي نفسي اساق الي الشغل سوقا وكل اللي حواليا بسعدوني علي ده ارجع اقول يبقي هو ده الصح بس فترة بسيطه وارجع في نفس الاشكليه تاني واصبح الشغل الحاجه الوحيدة اللي بنكد علي علي الرغم من اني بحاول علي قد ما اقدر ما اكنش مقصره فيه بس برضه بقصر وان فعلا بجد اتغيرت اووي لما خرجت من البيت وبدأت افكر احسن وابقي اجتماعيه اكتر واكثر تفاعلا واكثر جرأة في التعبير عن رأي مهما كان الشخص اللي قدامي وبرضه ساعات بشوف حاجات غلط مبقدرش اعمل حاجه غير اني اتكلم لاني لا سني ولا مكاني يتيح ليا اكتر من كدا وانا منكرش اني اصبحت اكثر اعتمادا علي نفسي وده الحاجه الايجابيه من الشغل
وساعات بقول لنفسي اكيد في حكمه من وجودي هنا في المكان ده بس ايه هي انا مش عارفها
ربنا يرزقنا العلم والفهم والصبر
انا صدعتك
شكلي كدا وخده برشام صراحه النهاردة علشان كدا كفايه بقي فضفضه
عابر سبيل

ghorBty يقول...

خدي راحتك ولا يهمك

بس الحل الوحيد انهم يخلصونا من الرجاله دول واحنا نستريح

هما سبب المشاكل كلها


عقدونا في كل مكان في وشنا

بجد عايزين حريه حقيقيه


ايه رايك بفكر نعمل جميعه يا نساء العالم الله يكون في عونكم

غربتي

ghorBty يقول...

نسيت اكتب حاجه كمان في التعليق اللي فات

يا امة الاسلام هل اصبح فيك رجل رشيد

الواحد مش متعقد والا ضد الرجاله دا لو بقا فيه اصلا رجال بمعني الكلمه

بس ضد التصرفات اللي الواحد بيشوفها والمعامله اللي الواحد بيسمع عنها والله دا لا يرضي الله ولا رسوله

ربنا يهدي ويرحمنا برحمته

يا بنتي حرام عليك ما انا كنت ساكته اتكلمتي في الموضوع دا ليه

غربتي

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

عارفه انا مش معاكي في موضوع الجمعيه ده بس في حاجه تاني لازم ننويها ونعلمها لاولادنا لازم نعرفهم اللي احنا عرفناها علي كبر بس نغرسه فيهم ونعلمهم الصح فين والدين بيقول ايه وكفايانا بقي جمعيات لما فلسنا من كتر الدخول في جمعيات
الله المستعان
اللهم ارزقنا العلم والفهم والعمل والصبر
اللهم امين
اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا
اللهم امين
عابر سبيل

ghorBty يقول...

بجد ضحكتني ربنا يرحمنا والله

ويرجع تاني الادوار في مكانها

حرام بجد المراه تتحمل درو المراه والرجل

بس هرجع واقول


لو البنات لاقيوا رجاله يعتمدوا عليهم ما كنوش خرجوا ولا اشتغلوا

بس احنا بنتعامل مع صنف ما لهموش امان واستحاله تدليها ثقه ولا تعتمدي عليه وتنامي


ربنا يرحمنا


بس الجمعيه مهمه برضوه هتلاقي المشتركين كتيررررررررررررر علي فكره


غربتي

zainab يقول...

السلام عليكم ور حمة الله و بركاته

عزيزتى هبه

الموضع شيق جدا و محتاج لمناقشه فعلا

أنا شايفه ان احنا نشتغل بمزاجنا عشان نثبت ذاتنا و نضع بصمتنا فى الحياة
لكن المشكله فعلا ان كتير من الرجاله بقوا يسبوا الحمل على زوجاتهم
المفروض ان الراجل هو المسئول عن البيت و يكون كتر خيرها الزوجه لما تساعد و تشارك فى البيت و أكيد طبعا هى بتكون مبسوطه ومش زعلانه عشان ده بيتها ودول أولادها

فى حاجه تانيه كمان يا هبه انا بقيت بشوفها أى واحد دلوقتى عايز يتقدم لواحده بيسأل يشوف هى بتشتغل و لا لأ ؟
أنا مش عارفه ليه كده
يعنى ايه البنات اللى مش بتشتغل تقعدو ماتتجوزش ههههههههه
حاجات غريبه و الله

ghorBty يقول...

حبيبتي زينب

كلامك كله جميل

وحبيت ارد عليك في حاجه

ا أى واحد دلوقتى عايز يتقدم لواحده بيسأل يشوف هى بتشتغل و لا لأ ؟

علشان يطمن علي مستقبله ونفسه هل هيحط رجل علي رجل وراجل البيت اللي هي المراه هتسرف وتربي له العيال والا لا

وهو بقا يشوف حياته ويكمل سلبيه زي ما هو عايز

والله مساكين صعبانين عليا بيتعبوا اوي

وهما بيدورا علي بنت الحلال

وبيتعبوا والدتهم معاهم

الله يكون في عونهم

لما يفكروا يجوزوا

امه لا اله لا الله بدور معاه ولا كانه بني القصر وبيدور علي الاميره



غربتي

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

عزيزتي زينب
اولا ان مبسوطه اوووووي انك هتكوني معانا في الحوار انا واميرة
بس عايزة اقولك علي حاجه سبيك من حكايه بصمتك واثبات الذات والكلام ده هو اللي وصلنا للحال اللي احنا فيها الان وعلي رأي استاذ مصطفي خدعوك فقالوا
وفي حاجه كمان الحاجات ده احنا ورثناها من اجيال كانت يغزوها الفكر الشيوعي اللي هو عايز بيعد الناس عن الدين والعمل بيه
احنا ممكن نسيب بصمتنا ونعمل حاجات كتتتتتتتتير اوي بس في اطار دينا
وانا دايما اقول احنا سبين لينا كل حاجه بيظه والمفروض ان احنا اللي نتحمل اخطاء غيرنا
و ربنا يعنا علي التغير والحمد لله انا ربنا هدانا ( وما كنا لنهتدي لولا ان هدنا الله)
وعايزة اقولك حاجه الراجل اللي يسأل البنت هي بتشتغل او لا يبقي طمعان في مرتبها وابعدي عن النوع ده منهم

وربنا يزقكي ما تتمني يا زينب
اللهم امين
عابر سبيل

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو ايه الموضوع بالظبط ياخوانا
ياخبر ابيض
ايه دا كله
عابر سبيل وغربتى مالكم النهارده ؟
وبعدين انتى ياعابر سبيل اخدتى حبوب الصراحه بتدى غربتى منها ليه ؟؟؟؟؟ انا عاوز افهم ؟؟؟؟؟
ايه بس اهدو كده وصلو على النبى عليه افضل الصلاة والسلام
الكلام اللى مكتوب فى البوست كله صحيح ومظبوط مليون فى الميه انا ماقولتش حاجه ده كلام زى الفل
وانا مش بماين معاكم لا سمح الله
انا مقتنع بده كويس لأن ده اللى اتربينا عليه واللى المفروض يبقى هو الوضع الطبيعى
انما لما الواحد يقعد يتكلم ويقول كده تبصى تلاقى الدنيا اتفتحت عليه انت ضد المرأة انت متخلف ورجعى وشوية كلام كده مش بيبقى فاهم منهم ولا كلمة
فالراجل يروح مكبر ويقولك هى اللى جابته لنفسها وانا اهه زى الفل متحضر وتقدمى ويقعد هو كمان يقول كلام مش فاهم هو منه حاجه
اقولكم انا على حاجه
فى بيتنا اخواتى التلاته متجوزين اتنين منهم ستاتهم مش بيشتغلو (متعلمين تعليم عالى) واخواتى اللى شرطو كده قبل الجواز ليه؟ لاننا اتربينا على ان الست مكانها هو بيتها وتكون مثقفه ومتعلمة علشان ولادها تربيهم صح وفى حاله ما اذا كانت ظروف الحياة صعبة شوية وهى ممكن تساعد يبقى تشتغل وده اللى حاصل فى حاله اللى بتشتغل عندنا ودى بقى (والحمد لله يعنى)بترجع تلاقى الاكل جاهز وطبعا العيال (هما لسه ماجوش انما ربنا يبعت ان شاء الله)ابوهم لازم يكون ليه دورفعال فى تربيتهم امال هو خلفهم ليه لما مش هيربيهم
انما طبعا التليفزيون والدش علمو الناس حاجات كتير بعيد عن الدين وهى دى اللى خربت الدنيا الواحد يقعد يتجوز يسأل العروسه على كده نفسك تشتغلى تروح قايله له طبعا هشتغل امال انت عاوز تقعدنى فى البيت ؟ انا ليا شخصية مستقله وانا راسى براسك وانا وانا وانا ياخرااااااابى
ده انا امى مش بتطلع من البيت الا لما يبقى فيه حدث جلل واهى ربنا يديها الصحه ويطول فى عمرها ربت اربع رجاله زى الفل احترام وادب وعلم كلنا تعليم عالى واحسبنا على خلق وذو تدين والحمد لله
انما برضو الرجاله كتير منها كبر دماغه وقال مالدنيا بقيت صعبة خليها تشتغل وتشيل واتخلى عن دوره اللى المفروض يقوم بيه
واخر نكته بقى شوفو الرابط ده
http://www.geocities.com/egyncm/main.htm
حاجه كده اسف فى التعبير مسخره
انما نقول ايه حسبنا الله ونعم الوكيل
لا الرجاله بقت رجاله ولا الستات فضلت ستات
وربنا يصلح الاحوال ويهدى العاصى
ولنا عودة ونقاش ان شاء الله
تحياتى ودمتم بخير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

zainab يقول...

حبيبتى هبه

أنا عارفه يا هبه ان احنا ممكن نحط بصمتنا فى حاجات تانيه كتيييير

بس مش مشكله ان الممرأة تشتغل المهم ان شغله ده مايكونش سبب لإستعبادها زى ماانتى قولتى

مع انى أحيانا بزهق من الشغل و بكون عايزه أسيبه و أستريح بس تقولى ايه مسئوليات ربنا يعين يارب وغير كده كمان بحب شغلى

انتى عارفه يا هبه المشكله فى انهم الرجاله يرموا الحمل عليكى و يقولوا ان احنااللى اختارنا كده

مش مشكله لما المرأة تشتغل وتساعد جوزها لما يكون فعلا ظرفه صعبه لكن المشكله انه يتعود على كده و يقول ماهى بتشتغل

ربنا يهدى

zainab يقول...

أخى المعتصم

ماشاء الله
فين الكلام اللى بتقول عليه ده
باين عندكم فى بلدكم بس

أنت بتقول أخواتك طلبوا من زوجاتهم انهم مايشتغلوش كويس والله
لو بصيت على أول تعليق ليا هنا هتلاقى إنى بقول دلوقتى الرجاله قبل ما يخطبوا عادوا بيسألوا عن اللى هيخطبوها بتشتغل و لا لأ؟؟؟؟؟


ربنا يرحمنا

ايه الرابط ده فعلا مش لاقيه تعليق
ياخرااااااااااااااااااااابى
(مجلس قومى للرجل)
هو ده اللى ناقص كمان
قال البنت تأدى الخدمة العسكريه

يعنى خلاص هيقاطعوا البنت المصريه
يروحوا كده يقاطعوا المنتجات الأمريكيه أحسن بدل ما هما قاعدين يتكلموا فى الفاضيه
انت جبت الرابط ده منين اوعى تكون عضو فى المجلس
بأه ده كلام يا ناس

تحياتى

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
حبيبتي زينب
علي فكرة انا احيانا بحب الشغل وبس بحس مش هو ده الدور اللي لازم اقوم بيه انا يمكن لاقيت نفسي اكتر لما روحت جمعيه رساله وبدانا نشترك معاهم وبجد بدانا نشارك باراء ونتناقش ونغلط ونتعلم بجد حاسيت اني لاقيت نفسي ويمكن لما بروح هناك بعد الشغل تقربيا بنسي كل اللي حصل وببقي حد تاني
وعلي فكرة يا زوز واسمحلي ادلعك
انا شوفت التاج بتاعك وما شاء الله اجاباتك رااااااائعه
وربنا يبارك فيكي وينفع بيكي
بس هطلب منك حاجه انك تدعي للاخواننا الفلسطنين والله في حاجه ماسه لدعائنا ولو حتي في سجده واحدة من كل فرض
وربنا يتقبل منا ومنك صالح الاعمال
اللهم امين

zainab يقول...

حبيبتى هبه

طبعا لازم تدلعينى ومن هنا ورايح يا ستى قوليلى زوزو

ربنا يبارك لك و يقدرك دايما على فعل الخير

بجد اجاباتى عجبتك أنا اتبسط قوى بتعليقك

يارب اللهم اشفى اخواننا فى غزة وداوى جرحاهم
اللهم انصر الأمة الإسلاميه
يشهد الله انى لا أنساهم فى الدعاء

تحياتى

zainab يقول...

حبيبتى هبه

شوفى بقى أنا النهارده سمعت كلمتين جمال قوى من الداعيه مصطفى حسنى فى برنامجه (خدعك فقالوا )

شوفى بيقول يعنى ايه مفهوم قوامة الرجل؟

قال ان الإمام القرطبى قال : يعنى الرجل يحمى المرأة و يخدمها

يخدمها طبعا أكيد ليها معنى تانى غير الخدمة اللى احنا عارفينها

قوامة الرجل دى لها معنى كبير

تحياتى

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المعتصم
انا فعلا يمكن تحس في كلامنا انه فيه شئ من المرارة والقهر وده نتيجه للي احنا بنشوفه كل يوم من احوال لا تسر عدو ولا حبيب
ربنا يرحمنا
والادهي من كدا انك تتكلم معاهم تحس انهم مقهورين والمراه ديه مخلوق متوحش وظالم مع ان الواقع بيقول غير كدا
وحضرتك قلت كلمه انا فعلا نسيت اكتبها في الموضوع وقلتها لحد من زميلينا في الشغل وهو دايما حاسسس ان المراة ديه هي العدو وهي اللي حرمته من فرصته في العمل اللي هو بيحبه فقلت له
ان المراة ما وصلت الي ما وصلت اليه في العمل الا لما تخلي الرجل عن دوره في العمل
وللاسف الراجا تخلي عن دوره في حاجات كتتير مش في العمل بس
لو دخلت الجامعه هتلاقي البنات هم اللي بيذكروا اكثر مع ان الاولاد مخهم احسن بس النظام في التعليم عندنا بيدعم الصم والحفظ مش المخ والبنات بقي عرفوا سر الخلطه علشان كدا لما بيتخرجوا ويقدموا في شغل تلاقي البنات تقديراتهم اعلي وبالتالي فرصتهم في الشغل اكتر يبقي مين بقي اللي سمح ووسع لهم الطريق مش الرجاله
انا بجد لما دخلت علي الرابط اللي حضرتك بعته حزنت اكتر وقلت هو ده بقي حالنا
ربنا يسمحنا علي تقصيرنا
وهو ده بقي حال امه النبي عليه الصلاة
والسلام ربنا يستر
اما بخصوص التليفزيون ففعلا عندك حق هما اصلا في التليفزيون كانوا بيملوا علينا الاراء اللي هما عايزنا نسمعها بس الدش لا فتح عيونا علي حاجات كتتتتتير اوي وبجد هو اداة ممكن نستخدمها صح وممكن نستخدمها غلط
وانا كمان بتفق مع اختي زينب في ان بعض الكلام اللي حضرتك قولته عندكم انتم بس
انا طوولت جدا بس هي ديه نتيجه النقاش (الصداع)
واذكر حضرتك انك تدعي لاخواننا المصابين في غزة وهو ده كان طلبهم الوحيد مننا وياريت توصي كل من تعرف بالدعاء لهم
وربنا يتقبل منا ومنكم صالح الاعمال
اللهم امين
عابر سبيل

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن ارحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حبيبتي زوزو
انا فعلا شوفت حلقه ا/مصطفي بتاعت امبارح
وهو فعلا من الناس اللي نحسبها علي خير واللي بنشوفهم في التليفزيون بس لكن في الواقع مافيش ربنا يكثر من امثاله
وكلامك فعلا بيفتح موضوعات كتتتتتتير اوي
اما بخصوص القوامه بقي موضوعها موضوع
وحكيليك موقف انا كنا في الجامعه في السنه التمهيديه (وهي سنه كدا بعد الكليه ) ماشي وكان مطلوب مننا بحث بيشترك فيه مجموعه احنا الحمد لله كنا مظبطتين المجموعه بتاعتنا شله بنات وبس لكن الدكتورة للاسف قالت لا ودخلت ولد معانا قلنا ماشي وبدانا نقسم الورق بينا علشان نلخصه ولسه بنقول للولد اكتب اسمك قال لا
Ladies first
روحت انا قلته لا (الرجال قومون علي النساء)
امشعنا في الحاجه التافهه هم الاول وفي البيت هو الاول وهو اللي يأمر وهو اللي يطاع وهو اللي يطلب وبس ولو حد اتكلم يردوا ويقولوا (الرجال قومون )وساعه المسئوليه ولما يكون الامر فيه شغل وتعب يقولوا الكلمه المستورده ديه
وهما حصروا القوامه في الامر والنهي لينا بس
ربنا يرحمنا
وكفايه كدا النهاردة لحسن الموضوع كبير
وربنا يبارك فيكي وينفع بيكي
اللهم اتقبل منا ومنكم صالح الاعمال
اللهم امين
عابر سبيل

ghorBty يقول...

يا سلام علي الحوارات اللي من ورايا

ابدا من اين دلوقتي توهتوني

ابدا من كلام هبه لزينب حين قالت

(احنا ممكن نسيب بصمتنا ونعمل حاجات كتتتتتتتتير اوي بس في اطار دينا )

فعلا عندك حق واهم دور لينا ممكن بجد نضع فيه بصمه وتعلم جيل ورا جيل هي تربيه اولادنا صح لان فعلا الام مدرسه بس فين دور الام مدرسه دلوقتي ديه بقت مؤسسه شغل في البيت وشغل برا البيت وهد حيل وفي الاخر فين تربيه الاولاد مفيش غير طبعا نماذج معينه قادره تعمل توازن كويس بس اظنهم قله

لذلك انا من مناصري الاولويات لو كان الشغل هيقف عائق امام اني اربي اولادي كويس وحسسهم اني محتوياهم بكل معني الكلمه يبقي بيتي واولادي اولي بكتير لان دول اللي ربنا هيسالني عنهم

فالبصمه اللي بجد انك تغرسي في اولادك الاخلاق والقيم وتربيهم تربيه اسلاميه صحيحه


استاذ المعتصم

اولا اللهم صلي وسلم علي سيدنا محمد

وزي ما هبه قالت

انا فعلا يمكن تحس في كلامنا انه فيه شئ من المرارة والقهر وده نتيجه للي احنا بنشوفه كل يوم من احوال لا تسر عدو ولا حبيب

وياريت بنشوف وبس دا احنا بسمع كمان مش الحاجه اللي ما شفنهاش يجبوها علينا لا لازم يزودها علينا اصلها ناقصه

وبعدين ايه الرابط دا خير ان شاء الله شكلهم كدا اصدروه من العباسيه
اذا كان المتكلم مجنون فالمستمع عاقل
وايه الاجرءات ديه ان شاء الله احلي اجراء انهم يتجوزوا من غير المصريات بجد الخبر دا عايز زغروطه ريحونا والله ويبقي يقبلوني لو حد رضي بيهم طب احنا بنرضي علشان الواحده فينا عامله زي المراه الحديديه حماله اسيه هيلاقوا حد بيستحمل اكتر مننا فين دا كل ستات العالم مرفهين ومدلعين والله لينا الجنه


وكمان لو مصر دخلت حرب مش هيدفعوا عنها ليه اكيد علشان مصر هي امي مقاطعه برضوه مش اسم الاشاره هي
لا فااااااااااااااالحين والله دا فعلا عشامنا فيهم

هبه يا حبيبتي لا تحزني ابدا ايه يعني يعملوا مجالس زي ما هما عايزين قولي عليه العوض ومنه العوض

اما بالنسبه لقولك

وهو ده بقي حال امه النبي عليه الصلاة
والسلام ربنا يستر

اظن بعد ما زرنا اخواننا الحرجي لازم ترفعي راسك وتقولي الحمد لله ان لسه فيه رجاله بجد في امتنا الاسلاميه هي ديه الرجوله شوفناها متجسده قدمنا اخيرا ونعم الرجال ربنا يثبتهم وينصرهم ويشفيهم ويعافيهم ويكثر من أمثالهم يا رب

الخير في امتنا الي يوم الدين وان كان قليل

وربنا يعوض علينا عوض الصابرين

معلشي بقا ما قدرتش اكتب كل اللي في نفسي تتعوض ان شاء الله والجايات اكتر

ربنا يبارك فيكم جميعا

غربتي

ghorBty يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ghorBty يقول...

نسيت اقولكم علي حاجه

الساكت عن الحق شيطان اخرس

انا بعت ايميل لمجلس الرجال دول وبعهدلتهم لانهم كاتبين تعريف عن المراه المصريه بجد خلي الدم ضرب في دماغي

ودا نصي الرساله


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا اليكم ايها الرجال

رجال المجلس القومي المصري للرجل

شرفتنا ورفعتوا راسنا

واسفاه علي الرجال الذين اصبحوا ليسوا برجال

اي رجوله هذه التي تجعلكم تكتبوا كلام لا يرضي الله ولا رسوله

والله حرام عليكم

اتقوا يوما ترجعون فيه الي الله

المراه المصريه هي امك وجدتك وابنتك

فان كنت لا تعي ذلك فاطلب من الله ان يرد اليكم عقولكم وابصركم فانكم لا تبصرون

عيب جدا اللي انتوا كاتبينه دا

اتحب ان يعرف احد ولدتك لكونها مصريه بانها كما تفضلتم وكتبتم في مجلسكم كلا م لا يرضي الله ولا رسوله

اليس هذه كلمتكم

وتعرفكم عن المراه المصريه
(المرأة المصرية تستغل وجود بعض الرجال ناقصي الرجولة في إظهار مدى سوء أخلاقها وتجبرها فأحياناً تشاهد وأنت تسير في الشارع في مصر إمرأة وقد أخذت في ضرب أحد الرجال ( مجازاً ) بالحذاء
فهل رأيتم أسفل من ذلك ولا أسقط)

حسبي الله ونعم الوكيل

اتقوا الله

فكل صغير وكبير مستطر

فلو كان فيكم رجل رشيد لما رضي ان يكتب هذا ابدا

لكن للاسف دم الرجوله اتصفي منكم وعليه العوض ومنه العوض

لو كنتم مسلمين اسال الله ان يتوب عليكم
وان كنتم غير ذلك
فليس عليكم لوم فلا ذنب بعد الشرك

وان لم تستح ففعل ما شئت

امضاء

مسلمة مصريه


يا جماعه لو جرالي حاجه والا اغتالوني ياريت ما تنسونيش من دعائكم


غربتي

عابر سبيل يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حبيبتي اميرة
هو انااقدر اعمل حاجه من غير ما اقولك الاول وهي ديه تيجي برضه انا لازم اخد راي استاذي في كل شئ بس اللي حصل اني رجعت قبلك وكتبت
وانتي مش موجودة ولما جيتي انتي كنت انا مش فاضيه
فسماح المرة ديه
وطبعا احسن انك رديتي عليهم انا قلت انا عايزة اجهز لهم رد كدا من ردودي الغلسه واقولهم اتقوا الله هو احنا ناقصين بنول عايزين نصلح من نفسنا علشان ربنا يرضي عنا ويصلح حال امتنا وينصرنا وهم عمال مسواة الرجل بالمراة وعلي فكرة هم هيتسألوا عن اللي بيعملوه ده وعن تقصيرهم ربنا يهدينا ويهديهم
وانا شاء الله هرد عليهم
ولو حد منهم كلمك متقلقيش انتي وراكي ناس تاكل الزلط
وانا هبقي حائط صد عنك زي ما كنت في حادثه معهد اللغات كدا

وعلي رائيك عليه العوض ومنه العوض
وربنا يرحمنا
وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال
اللهم امين
عابر سبيل

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى عابر سبيل
وكمان اختى غربتى
وكمان اختى زينب (يعنى هى مالهاش نفس)
تحياتى وتقديرى
ارجو من الله ان تكونو فى احسن الاحوال
غلط غلط غلط
ان انتو تقولو رجاله على الجماعه بتوع المجلس القومى للرجل
دول مش رجاله ولا يعرفو عن الرجوله حاجه دول بس هتلاقوهم شوية جماعه كده واخدين على دماغهم من الدنيا كلها وبعد كده حد فيهم راح قاعد قدام التليفزيون سمع المسلسل بتاع حسين فهمى اللى كان عامل فيه جمعيه زى كده واعتقد على مااتذكر كان مسميها الراجل ست البيت او حاجه من هذا القبيل شوفتو المسخرة
الراجل اللى الست ماتحترموش مايبقاش راجل حتى لوبتكرهه لازم تحترمه لرجولته
والكلام اللى قالته زينب بتاع القوامه ده مظبوط
فاكرين زمان لما المرأة الاعرابيه كانت بتوصى بنتها وقالت لها كونى له أمة يكن لكى عبدا (طبعا ده ماينفعش خالص دلوقتى انا عارف ماتتكلموش )
يعنى لما الراجل (الراجل)يلاقى مراته واخده بالها من بيتها وبتربى اولادها كويس ومهتمه بيه هو كويس ميقدرش يقولها بم وكل طلباتها تبقى مجابة وده مش ضعف منه ولا حاجه ده حمد للنعمه اللى ربنا انعم عليه بيها مش فى الحديث رسولنا الكريم بيقول(( خير متاع الدنيا الزوجة الصالحه))
يبقى لو هو راجل فعلا يبقى من الدين يحافظ على المتاع ده والنعمة دى كويس
انا لما قلت ان اخواتى طلبو من زوجاتهم انهم مايشتغلوش مكنتش بقول على بلدنا بس انما عندنا عموما فى الصعيد محدش يحب مراته تشتغل الا بس للظروف واول ماربنا يكرمه والظروف تتحسن يقولها اقعدى فى البيت بس هى اللى فى احيان كتير بترفض ومن هنا تبدأ المشاكل لانها بتخاف احسن يتحكم فيها ويكبت حريتها
انما بقى اللى ربنا كارمه من الاول ويقولها ماتشتغليش وهى توافق ويكون هو انسان محترم بيعيشو مع بعض اجمل عيشه والله (دى حاجه انا بشوفها مع عدد من اصحابى)
انا شخصياهشرط على مراتى(المستقبليه)انهاماتشتغلش ولازم تكون انسانه متدينه ومتعلمة وعلى خلق علشان تربى اولادنا اللى ربنا يكرمنا بيهم ان شاء الله كويس لانها دورها هى فى التربيه اهم منى
على فكرة كمان
المشكلة مش بس فى ان الرجل اتخلى عن دوره او ان المرأه بتحاول تثبت انها شخصيه مستقله بذاتها وانها تقدر تستغنى عن الرجل كمان احنا ناسيين ان ده غزو ثقافى من بره عاوز يدمر لينا امتنا لانه خايف منها ومن التزامها لانهم لما كانو شايفين زمان كل واحد فى الامه بيقوم بدوره صح الاب بيشتغل ويصرف على البيت ويشرف على تربية الاولاد والام فى البيت بتخلى بالها منه وبتربى اولادها على الطاعه والتدين والالتزام كانت بتطلع اجيال عظيمة وشخصيات مؤثرة وناجحه ودول كانو بيهددو العالم الغربى ويظهرو له اننا امه متفوقه مهما جار عليها الزمن او سقطت فى كبوة من الكبوات
علشان كده رسمو المؤامرات علشان يدمرو امتنا من كل ناحية من الناحية الاقتصادية ومن الناحيه الدينيه ومن الناحية الاجتماعيه(اللى هى قضيتنا النهارده)وللاسف احنا محدش فينا مركز او واخد باله من كده
ربنا يصلح الاحوال
طبعا عارفين حديث ابو زرع وام زرع انا بحب اسمع شرح الحديث ده جدا من شيخنا الحوينى بس بزعل فى اخره لما ابو زرع بيطلق ام زرع مش عارف ليه
اااااااااااه انا اللى شكلى اتعلمت الرغى الكتير لا كفاية كده ونكمل مرة تانى ان شاء الله
تقبلو تحياتى ودمتم بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
معلش نسيت اقول لكم
انه لو حد من شوية العيال دول فكر يتعرض لكم ابقو قولو لى وانا هجيب ولاد عمى واصحابى ونيجى نبهدلهم ونوريهم شغلهم وانتو عارفين الصعايده لما يدخلو خناقه يعملو ايه
ماتقلقوش وراكم رجاله بجد
ســـــــــــــلام